IV Ogólnopolski Konkurs Malarski
TRIENNALE Z MARTWĄ NATURĄ
powrót
powrot.gif (804 bytes)
6 - 27 sierpień 2007 r.
wystawa pokonkursowa

organizator konkursu: Biuro Wystaw Artystycznych w Sieradzu

wernisaż 6 sierpnia godz. 17.00
Martwa natura na przekór swojej nazwie oczarowuje żywością często bardziej niż dynamiczne w ruchu postacie z obrazów batalistycznych czy rubensowskich bachanalii.
Nadanie życia martwym przedmiotom to najlepszy pretekst do tworzenia nowego PIĘKNA dostarczonego przez malarzy. Wyjątkowo łaskawy był tu wiek XVII, wydając na światło dzienne wspaniałości Mistrzów holenderskich, które po dziś dzień budzą podziw, prowokując współczesnych malarzy do dalszych poszukiwań w zgiełku, w dynamicznie rozwijającej się cywilizacji, która zmieniając nasze otoczenie ingeruje w naszą egzystencje i wyobraźnię. Jednak niezależnie od czasu, w jakim żyje, człowiek – poczynając od malarstwa jaskiniowego po dzień dzisiejszy – potrzebuje jak codziennej strawy obcowania z PIĘKNEM słowa, dźwięku, myśli i obrazu.
W aktualnej edycji „Triennale z Martwą Naturą” z satysfakcją dostrzegam wiele pozytywnych zjawisk: dążenie do perfekcji warsztatowej, odkrywanie nowych środków wyrazu, bogactwo postaw twórczych, różnorodność inspiracji oraz coraz większe zainteresowanie tematem martwej natury.

Stanisław Mazuś


Zastanawiam się, dlaczego przedmioty znalezione, zdegradowane i odrzucone stawiam obok tych, których używam jako naczynia i urządzenia potrzebne, ułatwiające mi życie i funkcjonowanie. Ale to właśnie materiały, powierzchnie, faktury, kolor i kształty zarówno nowych jak i starych przedmiotów inspirują malarzy do sięgania po pędzle.
Kształty, materiał i funkcje przedmiotów podlegają zmianom zależnie od czasów w których powstały – od łupanego kamienia do komputera. Wszystkie one tworzą rzeczywistość światów, określaną nazwą Martwa Natura. Zastosowanie szkieł optycznych niejednokrotnie umożliwia artyście wgląd w strukturę materiału i pomaga w iluzyjnym odzwierciedleniu szczegółów na płótnie.
Przedmioty mogą być tanie i drogie, zwyczajne i kunsztowne, proste i wytworne – bogactwo form przedmiotów stworzonych przez człowieka w połączeniu z elementami stworzonymi przez naturę , pozwala na refleksję dotyczącą trwania, upływu czasu, przemijania.
Przedmioty namalowane na płótnie opierają się destrukcji niesionej przez używanie lub czas: na obrazie delikatna ceramika nie ulega stłuczeniu, a rzeczy wykonane z metalu nie korodują. Martwe Natury wzbogacają nasz obszar rzeczy posiadanych. Z dawnych obrazów możemy się dowiedzieć, jakie przedmioty fascynowały niegdyś malarzy, a przyszłe pokolenia wyciągną podobne wnioski na temat prac artystów nam współczesnych.

Franciszek Maśluszczak



Na wystawach trzech dotychczasowych edycji konkursu malarskiego „Triennale z Martwą Naturą” dało się zauważyć wiele obrazów, dla których źródłem inspiracji jest nie tylko ogół istniejących rzeczy, ale także kontekst ewolucyjny gatunku malarskiego, jakim jest martwa natura. Indywidualne interpretacje owocują spodziewanymi, aczkolwiek często intrygującymi rozwiązaniami formalnymi i treściowymi.
Chciałbym tu zwrócić uwagę na obraz Janusza Kokota „Cytat z Claesza”, triumfatora obecnej, czwartej edycji konkursu. Kompozycja ta jest głęboką syntezą martwej natury, zawierającą wielorakie skojarzenia na poziomie symbolu, metafory czy analogii z jasnymi odniesieniami do tradycji historycznej tego gatunku malarskiego. Mistrzowska realizacja warsztatowa determinuje artystyczną wartość tego dzieła Myślę, że takie walory charakteryzują wiele prac prezentowanych na wystawie i określają jednoznacznie jej rangę i kierunek.

Jan Trojan




IV Ogólnopolski Konkurs Malarski „Triennale z Martwą Naturą” ma się dobrze. W tegorocznej edycji wzięło udział ponad 200 proponując 430 prac.
Znaleźli się wśród nich artyści starszego i średniego pokolenia, z ugruntowaną już pozycją, a także – po raz pierwszy - rzesze młodych absolwentów uczelni.
Mozaika pokoleń wnosi do formuły konkursu rozmaite formy kreowania rzeczywistości Obok ujęć tradycyjnych, opartych na realistycznym przedstawieniu martwej natury, pojawiły się prace cieszące oczy dyskretna grą barw o postimpresjonistycznej proweniencji. Sa też obrazy o wysublimowanej grze świateł i cieni. Pojawienie się nowych interpretacji w kreowaniu martwych natur – dostrzeżenie ich i promowanie- daje gwarancję odnawiania idei konkursu w następnych latach, w aktualnych ramach wydarzeń artystycznych i otwiera ją na zewnątrz.

Andrzej Gieraga
Galeria chwilowo zamknięta dla odwiedzających do odwołania.
742